Ondernemers Marco en Karin Nijtmans balen als een stekker. De Amersfoortse patissiers hebben een gloednieuwe winkel, maar het ontbreekt aan stroom voor de oven om taarten, gebakjes en koekjes te bakken. Na ruim een halfjaar wachten op een zwaardere elektriciteitsaansluiting zijn Marco en Karin het spuugzat.

In het nieuwe pand willen ‘meesterbakkers’ Marco en Karin Nijtmans hun droom waarmaken. Alles in de patisserie is gloednieuw: van de groene voorgevel tot de machines. Straks moeten hier de taarten en koekjes over de toonbank vliegen. ,,Een patisserie in Parijse stijl: dat is wat ik hier wil’’, vertelt Marco trots. De opening van de nieuwe winkel staat woensdag op de planning. Maar één cruciaal ding ontbreekt: genoeg stroom.

Hij ervaart ‘enorm veel stress’ omdat hij al ruim een halfjaar aan het wachten is op een zwaardere stroomaansluiting. De patissier heeft extra stroom nodig om zijn gloednieuwe elektrische oven te kunnen gebruiken. ,,In mijn oude pand had ik een oven die op gas draaide, een ‘oud beestje’, simpel in gebruik. Maar ik wilde meegaan met mijn tijd en ook wat doen voor het milieu. Daarom kocht ik een elektrische oven.’’

‘Als ik dat had geweten, dan was ik er nooit aan begonnen’ 
Daar heeft hij nu veel spijt van. ,,Als ik van tevoren had geweten wat dat voor gedoe zou veroorzaken, dan was ik er nooit aan begonnen. Zó kun je geen bedrijf overeind houden.’’

Nog nét voor de opening van zijn winkel heeft hij een nood-oven geregeld. ,,Hierdoor kunnen we tóch open. Maar het wordt enorm aanklooien. De capaciteit is maar een achtste van de normale oven. We hebben ook grote opdrachten voor honderden gebakjes. Zijn we dus drie dagen bezig! Dat kan toch niet?’’

Hoe kon dit gebeuren? Patisserie Nijtmans deed begin december 2023 een aanvraag bij netbeheerder Stedin voor een zwaardere stroomaansluiting. Het duurde tot begin maart voordat hij een offerte kreeg toegestuurd, die snel werd betaald. Tot zijn frustratie verzette Stedin volgens de patisserie een paar keer de afspraak. De verzette afspraken kan Stedin desgevraagd niet terugvinden.

Netbeheerder Stedin: ‘Zo’n persoonlijk verhaal doet ons pijn’
De Amersfoortse ondernemers zijn er helemaal klaar mee. Deze week komt de netbeheerder de situatie ter plaatse controleren. Maar wanneer de kabels precies de grond ingaan? Daarover tasten Marco en Karin in het duister. ,,Wij hebben die stroom keihard nodig’’, zegt Marco. ,,Ik heb zeventien personeelsleden aan het werk te houden.’’

Stedin baalt van de situatie. ,,Wij realiseren ons dat er achter alle kabels en zekeringen persoonlijke verhalen van mensen schuilgaan. Zo’n verhaal doet ons echt pijn’’, zegt woordvoerster Annet Veenstra. De netbeheerder heeft het ongelofelijk druk, legt ze uit. ,,We krijgen heel veel aanvragen voor verzwaring van stroomaansluitingen. Door de energietransitie gebruiken we met z’n allen steeds meer stroom.’’

Stedin roept bedrijven die extra stroom nodig hebben op om zich zo snel mogelijk te melden. ,,Houd er rekening mee dat het maanden kan duren voordat je stroom krijgt.’’ Het duurt bij Nijtmans nog eens extra lang omdat er ook kabels buiten in de grond verzwaard moeten worden.

Excuses
Een netbeheerder is verplicht om binnen achttien weken na betaling van de offerte een aansluiting op te leveren. De opdracht van Nijtmans valt binnen die termijn, aldus Stedin. ,,We vinden het vervelend dat de aanvraag van de offerte (tussen december en maart, red.) zolang heeft geduurd’’, vervolgt Veenstra. ,,In april hebben we dat proces daarom voor al onze klanten verbeterd en flink versneld.’’

Hoelang moeten de 'meesterbakkers’ nog wachten op stroom? ,,Dat is na de inspectie deze week eerder nog een kwestie van weken dan maanden’’, zegt Veenstra. Maar een precieze datum? Die kan Stedin er nog niet op plakken.

Bron: AD Regio Amersfoort